Vad skulle hända om jag lyssnade lite mer uppmärksamt på mina medarbetare, min chef, mina kunder och andra viktiga relationer i min närhet? Vilka konsekvenser skulle det få?
Att känna sig hörd är en av grundstenarna i psykologisk trygghet. Det får oss att bygga starka och effektiva team. Ändå ”ful-lyssnar” vi titt som tätt.
Det kan inte bara vara jag som kommer på mig själv med att:
Låtsas lyssna för jag har fullt upp med annat (typ kollar telefonen).
Avbryter och argumenterar och sänder budskapet ”du har fel”.
Ger tips och råd som faktiskt ingen har bett om, kidnappar och tar över samtalet.
Tänk om vi istället kunde bli lite mer ”härvarande” i våra relationer och faktiskt ta oss tid att lyssna på riktigt, se personen i ögonen och vara genuint intresserade av vad den andra har att säga.
Genom att ”finlyssna”:

Skapas ett tryggt klimat
Lyssnar jag för att förstå
Hjälper jag den andra att känna sig förstådd
Effekter av finlyssnade
Berättaren:
Ökar nivån av öppenhet
Blir tydligare och mer sammanhängande
Tycker om och blir vänligare inställd till lyssnaren
Lyssnaren:
Lär sig vanligtvis något nytt
Relationen:
Förbättras och grogrund för tillit skapas.
Genom att våga utveckla dina relationer och bli en bättre lyssnare bygger du förtroendefulla och långsiktiga relationer och det är väl det vi vill uppnå? Att skapa en kultur där vi själva vill verka.
Framfot har precis tagit fram en undersökning som belyser vikten av att lyssna. Enligt deras resultat visar det sig att mer än 80% anser att chefen inte lyssnar tillräckligt. Läs mer här om vad Framfot skriver.
/Mia Almroth, medgrundare och specialist, Inputs
Du kan boka en Input om att lära dig att finlyssna med Mia på Inputs.se
